Thursday, August 23, 2012

Maa pettää mediamainonnan alta

M&M reporting: NS Gallup Media Intelligencen mukaan investoinnit mediamainontaan olivat huhti-kesäkuussa hieman alle 300 miljoonaa euroa.
Toisella vuosineljänneksellä mediamainonnan määrä laski 7,1 prosenttia vuoden 2011 huhti-kesäkuuhun verrattuna. Tosin vielä viime vuoden huhti-kesäkuussa mainospanostukset olivat kovassa kasvussa, mitä vauhdittivat osaltaan huhtikuun eduskuntavaalit. Mediamainonnan kehitys on kuitenkin nyt selkeässä laskusuunnassa.
Sanomalehtimainonta väheni 12,5 prosenttia viime vuoden huhti-kesäkuuhun verrattuna. Panostuksiaan sanomalehdissä vähensivät erityisesti kosmetiikka, teleala, lääkkeet ja vapaa-aika- ja urheilutarvikkeet. Aikkarimainonta on kokonaisuudessaan laskenut noin kuusi prosenttia. Lähes kaikki merkittävät toimialat ovat vähentäneet panostuksiaan aikakauslehdissä. Pukeutuminen ja lääkemainonta kulkevat kuitenkin vastavirtaan ja ovat kasvattaneet panostuksiaan.
Mainonta kaupunki- ja noutolehdissä laski kolme prosenttia. Mainospanostuksiaan laskivat huomattavasti muun muassa kodin elektroniikka, kosmetiikka, elintarvikkeet ja pankit.
Tv-mainonta laski yli kolme prosenttia viime vuoden toiseen neljännekseen verrattuna. Matkailu, telepalvelut ja lääkkeet ovat vähentäneet tv-panostuksiaan, kun pankkiala taas on kasvattanut omiaan.
Radiomainonta väheni reilut kuusi ja ulkomainonta kahdeksan prosenttia.
Ainoa kasvaja on verkkomainonta. Verkkomainonnan kokonaisuus IAB Finlandin luvuilla täydennettynä näyttää 6,2 prosentin kasvua.
Työpaikkailmoittelu laimeni
Rekryilmoittelu on vähentynyt viidenneksellä viime vuoden huhti-heinäkuuhun verrattuna...
http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=8672091774752856243#editor/target=post;postID=6386962989961541288

No comments:

Post a Comment